Щоразу, коли бачу публікації та заяви про те, що “гемблінг в Україні вичерпав свій потенціал”, я вражаюся. Хочеться запитати авторів таких думок, що вони мають на увазі, говорячи про вичерпний потенціал та які критерії та часові рамки вони враховують?
Наголошу, що реформа щодо легалізації азартних ігор в Україні стартувала у другій половині 2020 року, коли парламент прийняв Закон України “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”. До цього моменту, з травня 2009 року, легальна діяльність гемблінг-компаній була неможливою через дію Закону України “Про заборону грального бізнесу в Україні”.
Реформа гемблінгу в Україні
Реформа мала на меті корінно змінити ситуацію, вивести гемблінг з тіні. За перші півтора роки реформи (серпень 2020 – лютий 2022) в Україні було створено потужний легальний ринок азартних ігор, який почав приваблювати іноземних інвесторів. Вони очікували на впорядкування фіскального законодавства та запровадження ефективного механізму контролю з боку держави, як Державна система онлайн-моніторингу (ДСОМ).
Законодавчі зміни
Щодо законодавчих змін, потрібні корективи до Податкового Кодексу (визначення податкових обов’язків суб’єктів господарювання, особливості оподаткування гемблінгу, формат обрахунку доходів тощо), а також до інших законів щодо введення єдиного термінологічного апарату в сфері азартних ігор. Все це вже давно підготовлено та зібрано в законопроєкті №2713-д “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей”, який ще 15 липня 2021 року пройшов перше читання і відтоді перебуває на розгляді в парламенті.
Механізм контролю
Щодо механізму контролю, то через повномасштабне російське вторгнення строки введення ДСОМ було порушено. Уряд мусив оперативно реагувати на безпекові питання, які потребували негайного вирішення, і деякі поточні питання були відтерміновані. Однак у 2024 році Україна зробила важливий крок для національного гемблінгу – уряд підтримав проєкт з впровадження Державної системи онлайн-моніторингу для грального бізнесу.
Нерозв’язане питання
Єдине питання, яке залишається нерозв’язаним, – це законодавче визначення лотереї як азартної гри. Навіть у часи заборони легального гемблінгу лотереї виглядали добре через законодавчу прогалину, і під виглядом лотерей існувало багато нелегальних гральних закладів.
Іноземні інвестори, які розглядають можливість інвестицій у вітчизняний ринок азартних ігор, також враховують цей момент. Вони враховують можливі ризики недобросовісної конкуренції, які будуть існувати, поки лотереї на законодавчому рівні не будуть визнані азартними іграми і до лотерейників не будуть застосовані всі нинішні регуляторні механізми, а також норми і правила роботи, як і до інших організаторів легального гемблінгу.
Потенціал розвитку гемблінгу в Україні
Таким чином, незважаючи на війну, у легального українського ринку азартних ігор є потенціал для розвитку. Зараз важливо, щоб парламентарі прийняли відповідні законодавчі зміни, які допоможуть розкрити цей потенціал.
Висновок Вікторії Закревської
Вікторія ЗАКРЕВСЬКА, заступниця голови Ukrainian Gambling Council із комунікаційних питань
Вікторія Закревська, заступниця голови Ukrainian Gambling Council із комунікаційних питань, вважає, що потенціал розвитку гемблінгу в Україні ще не вичерпано. За її словами, потрібно лише прийняти відповідні законодавчі зміни для розкриття цього потенціалу.
Джерело: ukranews.com